Vlaardingen staat volgend jaar uitgebreid stil bij 80 jaar vrijheid

12 juli 2024

Vlaardingen staat volgend jaar uitgebreid stil bij 80 jaar vrijheid

In 2025 herdenkt Vlaardingen uitgebreid 80 jaar vrijheid sinds het einde van de bezetting door de Nazi's. Het is van groot belang om stil te staan bij degenen die hun leven gaven voor vrijheid en bij de miljoenen slachtoffers van de Holocaust. Door deze verschrikkingen te blijven herinneren, hopen we herhaling te voorkomen. Het lustrumjaar van 80 jaar bevrijding verdient extra aandacht, met speciale herdenkingen en vieringen. Veel mensen zijn op maandag 5 mei vrij, afhankelijk van de CAO. Ook is het essentieel om in zo’n jaar educatieve projecten op scholen te bevorderen en activiteiten te organiseren.

Extra activiteiten en projecten rondom 4 en 5 mei kosten uiteraard extra geld. Vanwege de financiële onzekerheid heeft het college voor 2025 een beleidsarme voorjaarsnota opgesteld. Dat wil zeggen dat bestaande plannen doorgaan, maar dat er vooralsnog geen voornemens zijn om in 2025 nieuwe plannen toe te voegen in de begroting. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 11 juli heeft de gemeenteraad het college de opdracht gegegeven om toch te kijken naar wat er nodig en mogelijk is om extra geld in de begroting op te nemen om in 2025 substantieel meer te kunnen organiseren rond 80 jaar vrijheid. Een voorstel daartoe wordt verwacht in november.

MOTIE 80 JAAR VRIJHEID

Datum raadsvergadering: 10 en 11 juli 2024

Onderwerp: Voorjaarsnota 2024

De gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen in openbare vergadering bijeen op 10 en 11 juli 2024;

De gemeenteraad, gehoord de beraadslaging,

constaterende dat;

• 2025 een lustrumjaar is daar waar het gaat om het herdenken van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en het vieren van de bevrijding;

overwegende dat;

• degenen die het verleden niet kunnen herinneren, gedoemd zijn het te herhalen;

van mening dat;

• het belangrijk is om stil te staan bij hen die gedurende de Tweede Wereldoorlog stierven voor onze vrijheid;
  • het is belangrijk om stil te staan bij de Holocaust, de genocide waarbij vele miljoenen onschuldige burgers zijn omgekomen;
  • het belangrijk is om de vrijheid te vieren;

spreekt uit dat;

• het wenselijk is om in 2025 uitgebreider dan gebruikelijk stil te staan bij het einde van de Tweede Wereldoorlog;

verzoekt het college:

• in gesprek te gaan met Stichting Nationale Gedenkdagen en eventueel andere organisaties om te komen tot een plan om in 2025 uitgebreid stil te staan bij 80 jaar vrijheid;
  • de hiervoor benodigde financiële middelen op te nemen in de begroting 2025;

en gaat over tot de orde van de dag.

NAAM EN FRACTIE,

Indiener(s): A.J. Hoekstra, J. van Rij