Nieuwe afvalwaterzuiveringsinstallatie in Vlaardingen: Nog geen gelopen race

17 oktober 2024

Nieuwe afvalwaterzuiveringsinstallatie in Vlaardingen: Nog geen gelopen race

Foto: DALL-E AI - Gemaakt met kunstmatige intelligentie
De Commissie voor de milieueffectrapportage heeft recentelijk advies uitgebracht over de plannen voor een nieuwe afvalwaterzuiveringsinstallatie (AWZI) in Vlaardingen. Het Hoogheemraadschap van Delfland wil deze nieuwe installatie realiseren op de Vergulde Hand West, waar nu de Oekraineopvang Mrija staat en naast de bestaande AWZI.

Voordat de gemeenteraad van Vlaardingen een besluit neemt over de benodigde wijziging van het omgevingsplan, zullen de milieueffecten van de nieuwe installatie grondig worden onderzocht in een milieueffectrapport. De Commissie heeft geadviseerd om de keuze voor nieuwbouw en de locatie daarvan duidelijk te onderbouwen vanuit het milieubelang. Dit omvat een uitgebreide analyse van de milieueffecten, technische zuiveringsalternatieven en de toekomst van de bestaande AWZI.

De fractie van SP Vlaardingen is van mening dat ombouw van de huidige AWZI een veel betere keuze zou zijn. Er zijn nog veel vragen over de noodzaak om een nieuwe AWZI direct naast een woonwijk (Vlaardingen Westwijk) te bouwen. Ook anderen, zoals Stichting Groeiend Verzet stellen openlijk vraagtekens bij de gevolgen van zo’n grote industriële installatie dicht op de bewoonde omgeving. Het wordt voor het Hoogheemraadschap nog een grote uitdaging om een geldige MER op te stellen. Daarmee is de bouw van de nieuwe waterzuiveringsinstallatie op de huidige woonwijk Mrija nog helemaal niet zeker. In tegenstelling tot wat voorstanders willen doen geloven, moet er nog veel onderzoek worden gedaan en zijn nog niet alle definitieve besluiten genomen.

Het advies van de commissie MER is hier te lezen: https://www.commissiemer.nl/adviezen/3851