Arnout Hoekstra Politicus van het jaar 2016

31 december 2016

Arnout Hoekstra Politicus van het jaar 2016

Foto: kasper vink / iphone

De spanning bij omroep Vlaardingen was gisteren om te snijden.   Maar liefst 4 genomineerden maakten kans op de prestigieuze titel "Politicus van het jaar"  waaronder 2 SP-ers.  Deze titel is een initatief van de gehele lokale pers.  Naast Arnout Hoekstra was ook ons raadslid Ingrid Wijker genomineerd.  De overige genomineerden waren Raymond van Haren van VV-2000 en Stephanie Solleveld van PvdA.

Het juryrapport was duidelijk in haar formulering;

Is een wethouder ook een politicus werd ons gevraagd? Wij vinden van wel, want wethouders zijn niet louter presentatoren van het collegebeleid. Zij gebruiken niet alleen argumenten maar ook politieke trucjes naast retorische vaardigheden en spelen niet alleen op de bal maar soms ook op de man. Zo herinneren we ons het telraam. Arnout liet in zijn eerste jaar op Financien nog weleens een steekje vallen en was soms het spoor bijster; veel antwoorden moest hij nog opzoeken. Hij heeft zich vorig jaar hersteld en dit jaar verliep vloeiend. Soms zelfs zo vloeiend dat hij een imago kreeg wat Mark Rutte lang bezat: een Teflon politicus, niets bleef aan hem plakken.  Degelijk in debatten, altijd goed voorbereid en zijn voorheen wat onwennige houding heeft hij met het ontwikkelen van een eigen droge vorm van humor redelijk afgebroken. Financieel heeft hij een degelijke en soms pijnlijke koers moeten varen, maar wij denken dat het uiteindelijk tot een gezonder beleid heeft geleid. Wij denken wel dat dit voor hem mogelijk werd door een uitstekend team ambtenaren, waarvan er in een commissie soms meer zitten dan het aantal aanwezige raadsleden; en wie betaald dat eigenlijk?

Uiteraard zijn we als afdeling trots op onze mensen en feliciteren wij arnout met deze toekenning en zoals Ingrid het later mooi omschreef  " Het is hoe dan ook een SP-er geworden en dat is Top!'