Openbaar toilet weer toegankelijk

23 juni 2009

Openbaar toilet weer toegankelijk

Nadat SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra eerder deze maand opheldering vroeg over het buitengebruikgestelde openbare toilet aan de Van Riebeeckstraat wordt deze weer hersteld. Hoekstra stelde schriftelijke vragen na klachten van onder andere omwonenden. Het toilet was al vanaf november 2008 buiten gebruik, eind juni zal de voorziening weer toegankelijk moeten zijn, aldus het college.

Het college heeft in haar beantwoording laten weten dat het openbaar toilet zwaar te verduren heeft gehad van vandalisme en zware bevuiling zoals uitwerpselen naast de pot. Toiletbezoek blijft in de nieuwe situatie gratis, maar de voorziening zal niet meer onbeperkt vrij toegankelijk zijn. Voor toilet bezoek dient men zich te melden bij de tegenovergelegen bewaakte fietsenstalling. Op verzoek kan de deur op afstand worden ontgrendeld.

De SP is blij met de door het college ondernomen actie, maar betreurt het dat het eerst tot schriftelijke vragen en publiciteit moest komen. Hoekstra hoopt dat het toilet nu wel heel en schoon blijft, maar heeft daar vraagtekens bij. “Ik ben de afgelopen weken plat gebeld door leveranciers van openbare toiletvoorzieningen, en heb mij laten bijpraten tot een waar deskundoloog op dit terrein. De Vlaardingse situatie betreft geen zelfreinigende of hufterprove voorziening. Hoewel de gemeente over het laatste anders denkt, de experts oordelen anders.” Aldus Hoekstra. Mochten de problemen terugkeren dan bereidt de SP een voorstel voor om alsnog de pot zelfreinigend en hufterproof te laten maken.

Voorbeelden van technisch daadwerkelijk vandaalbestendige- en zelfreinigende openbare toiletten: