Vlaardingse scholen krijgen frisse lucht

14 juni 2010

Vlaardingse scholen krijgen frisse lucht

De luchtkwaliteit in Vlaardingse klaslokalen zal de komende jaren drastisch worden verbeterd. Op verzoek van de SP wordt er een budget van ruim 7,5 ton beschikbaar gesteld om het klimaat in scholen te verbeteren. Slechte ventilatie van klaslokalen kan leiden tot concentratieproblemen en gezondheidsklachten bij leerlingen. SP-fractievoorzitter Arnout Hoekstra: “Ik ben blij dat er nu serieus stappen worden genomen om de luchtkwaliteit in schoolgebouwen te verbeteren, een jaar geleden werd er nog lacherig over gedaan, nu lijkt het gelukkig alsnog serieus genomen.”

De SP stelde na zorgwekkende onderzoeksresultaten van de GGD het onderwerp aan de orde. De gemeenteraad buigt zich donderdag over het beschikbaar stellen van het budget. Schoolbesturen ontvangen een bedrag van 5.000 euro en een aanvullend bedrag op basis van het aantal leerlingen. De schoolbesturen moeten het geld gebruiken voor binnenklimaatverbeterende maatregelen zoals ventilatie, isolatie en verwarming.

Het voordeel van een verstandig en geavanceerd binnenklimaat is dat de stookkosten enorm kunnen worden gereduceerd. Naast dat frisse lucht gezond is voor kinderen zijn deze investeringen dus ook goed voor co2-reductie en de energierekening.

Zie ook;
Raadsvoorstel

SP wil frisse lucht in Vlaardingse klaslokalen

Binnenklimaat basisschool Het Spectrum al jaren ondermaats