Foto: DALL-E AI - Gemaakt met kunstmatige intelligentie
Het Liesveldviaduct blijft voorlopig open voor verkeer. De SP heeft in de gemeenteraad een motie ingediend om de geplande sluiting van het viaduct uit te stellen. Deze motie roept op om eerst tot een zorgvuldiger besluitvormingstraject met betrokkenheid van bewoners en ondernemers. Tijdens de raadsvergadering gaf wethouder Bikkers aan het voorstel van de SP te zullen overnemen. Hij beloofde dat het college geen stappen zal ondernemen om het Liesveldviaduct af te sluiten voordat de gemeenteraad een definitief besluit heeft genomen. Hiermee komt tegemoet aan de wens van een groot deel van de raad om pas verdere acties te ondernemen nadat er duidelijkheid is over de plannen en de inbreng van betrokken partijen.
Zoals voor de zomer aangekondigd gaat de SP in Zuid-Holland een breed onderzoek doen naar de ervaringen van de inwoners met het openbaar vervoer. Na consultatie met de afdelingen in de Provincie is de enquête nu klaar en gaat de Statenfractie ermee van start. Tot 1 oktober kan iedereen deelnemen via de link https://www.sp.nl/ovenquete.
Gemeenteraad Vlaardingen steunt voorstel van SP-raadslid Willem de Man: "Tram 4 en 8 moeten blijven"
De regio (MRDH) stelt voor om tramlijnen 4 & 8 drastisch in te korten. Tramlijnen in onze regio waar ook veel Vlaardingers gebruik van maken. Voor werk, familie/vriendenbezoek en bezoek aan het Sparta stadion. De gemeenteraad van Vlaardingen heeft zojuist een voorstel van SP-raadslid Willem de Man aangenomen die de regio oproept deze belangrijke tramlijnen volledig te behouden.
Uit een financiële rapportage van de gemeente Vlaardingen blijkt dat er jaarlijks onbedoeld 80.000 euro winst wordt gemaakt op de uitgifte van parkeervergunningen. Deze onvoorziene meevaller dreigt jaarlijks automatisch te worden toegevoegd aan de gemeentelijke inkomsten. SP-raadslid Arnout Hoekstra stelt voor deze opbrengsten terug te geven door het tarief van de eerste parkeervergunning voor ieder huishouden te verlagen.
In de buurt Vlaardings Geluk (Babberspolder Oost) ondervinden steeds meer bewoners een parkeerprobleem. Bij de realisatie van de buurt zijn er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. Een deel van deze parkeerplaatsen is op eigen terrein. Doordat in sommige gevallen de parkeerplaatsen op eigen terrein bij de achtertuin zijn betrokken is druk op de parkeerruimte in de openbare ruimte toegenomen. Na klachten van bewoners wil de SP van het college van Burgemeester en Wethouders weten wat ze gaan doen om dit probleem aan te pakken.
Bewoners uit de Indische Buurt hebben via een onlinevideoverbinding een petitie aangeboden aan wethouder Bikkers. Via deze petitie pleiten zij voor eenrichtingsverkeer in de Bankastraat en Boeroestraat. Door de huidige situatie rijdt er onnodig veel verkeer door deze smalle straten. “Deze straten worden gebruikt als sluiproute om de verkeerslichten aan de kruising Billitonlaan en Burgemeester Pruissingel te omzeilen. Bovendien wordt er vaak te hard gereden waardoor onveilige situaties ontstaan, en het vele manoeuvreren in de smalle straten leidt regelmatig tot agressie.” Aldus een bewoner van de Bankastraat.
Vanmiddag heeft ROOD Vlaardingen bijna 1000 petities ingeleverd bij burgermeester Aboutaleb van Rotterdam. Dit werd gedaan tijdens een vergadering van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag.
De vertraging van de verbouwing van de Hoekse Lijn betekent dat mensen die wonen rondom deze oude treinlijn het bijna twee jaar zonder een degelijke OV verbinding moeten doen. Dit raakt niet alleen mensen in Vlaardingen, maar ook in Hoek van Holland, Maassluis en Schiedam. Dit terwijl niemand in de hiervoor genoemde gemeenten zaten te wachten op de verbouwing van de goed functionerende treinlijn. Nu hebben deze mensen te kampen met drastisch langere reistijden en overvolle bussen.
De SP afdeling Vlaardingen is verbijsterd over de verdere vertraging van de ombouw van metrolijn de Hoekse Lijn. Reizigers zijn keihard de dupe en de bereikbaarheid van Vlaardingen is slecht met alle negatieve economische gevolgen van dien. SP-raadslid Arjan Sterenberg roept het college op om de verantwoordelijken - Gemeente Rotterdam en Metropoolregio MRDH - ter verantwoording te roepen: “De reizigers moeten gecompenseerd worden: Meer, comfortabeler, betrouwbaarder en sneller vervangend vervoer. Bijvoorbeeld door de Waterbus-verbinding door te trekken. Ook willen wij de zekerheid dat de meerkosten niet voor rekening van de reizigers komen. Tevens moet er een onderzoek komen naar hoe het zo ver heeft kunnen komen.”
Vlaardingen - na 4 jaar de broekriem aanhalen voor iedereen, is het tijd voor investeren in een vergeten groep. Niet vergeten door de lokale politici, wel door kabinetten Rutte 1, 2 en nu 3. Het gaat dan voornamelijk om ouderen met een AOW en klein pensioen.